Kennismaking met Cambodia: Kingdom of wonder - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu Kennismaking met Cambodia: Kingdom of wonder - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Cambodia: Kingdom of wonder

Door: Marcel Gerritse

Blijf op de hoogte en volg Marcel

09 Juni 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Verslag vanuit de hoofdstad Phnom Pehn

Het is zaterdag en dit is pas de 4e dag dat ik hier ben en zal jullie deelgenoot proberen te maken van de eerste indrukken die ik opgedaan heb. Door de grote hoeveelheid hiervan, doe ik een kleine greep.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. De kamer in het guesthouse viel bij binnenkomst zwaar tegen. Ben gehuisvest op de 9e en bovenste verdieping, terwijl de lift tot de 8e gaat. Deze kamer is dus net onder het platte dak gesitueerd. Terwijl de temperatuur buiten al vlot oploopt tot boven de 35 graden Celsius, moet ik het doen zonder airco. Heb enkel een staande fan tot mijn beschikking. De wasbak, kan niet gebruikt worden, aangezien het water pas na een halve dag weggelopen is, vanwege een blijkbaar verstopte afvoer. Kleding heb ik maar niet in de kast opgeborgen, omdat die van binnen zo stinkt, dat ik mijn schone spullen daar niet in waag. De douche geeft enkele een smal straaltje koud water. Een stoel staat er niet, zodat ik zittend op bed mijn eerste indrukken op papier kan zetten………

De hitte, die me tegemoet sloeg, toen ik uit net vliegtuig stapte, is dag en nacht aanwezig. Dit zorgt ervoor dat je constant aan het zweten bent en heel veel vocht tot je moet nemen. Het gevolg is, dat ik tot op heden alleen ’s morgens en ’s avonds wat moet plassen. Al het overige vocht gaat er op een andere wijze uit, terwijl ik toch minimaal 2 liter water per dag tot me neem. Misschien is dit ook nog te weinig. De luchtvochtigheid is hoog, aangezien het regenseizoen in aantocht is. De eerst 2 middagen was het tijdens een stortbui even “iets” koeler. In de kamer is de fan inmiddels mijn grote vriend geworden en deze is, als ik in de kamer ben, dag en nacht op mij gericht, in de hoogste stand uiteraard.

Het verkeer in de stad is een constante bron van verwondering. Vele motoren, riksja´s, tuk tuks, auto´s en een enkele fietser rijden in een constante stroom over de haakse brede “hoofdwegen”. Hierbij halen ze elkaar links en rechts in. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat je zo´n brede straat vol verkeer niet kunt oversteken. Maar ja, als voetganger moet die hindernis toch genomen worden, anders kom je niet ver. In het begin liep ik mee met iemand, die zich onverschrokken aan zo’n onderneming waagde. In gedachten vergeleek zo’n oversteek met een kamikaze actie. Maar het blijkt dat net als in de natuurfilms bij een school vissen, het verkeer zich aanpast aan jouw overstekenen en hier netjes links en rechts omheen gaat. Als een bestuurder denkt dat je niet oplet, of je te onvoorzichtig vindt, omdat ze moeten remmen, toeteren ze. Inmiddels ben ik geslaagd voor dit onderdeel van de “inburgeringscusrus Phnom Pehn”, want ik kan oversteken, zonder dat er geclaxonneerd wordt.
Op enkele punten staan stoplichten voor voetgangers. In deze verkeersjungle is dat geen enkele garantie voor een vrije overloop, want je moet het afslaande verkeer goed in de gaten houden. De bezitters van deze voertuigen lijken namelijk overtuigd te zijn, dat ook zij voorrang hebben.
Op de stoep lopen is geen optie. Deze wordt gebruikt om er de motoren en auto´s op te parkeren, of de ruimte is in bezit genomen door één van de vele verkoopstalletjes, zodat je als voetganger gedwongen wordt om op de weg te lopen. En wat is dat? Als je met het verkeer meeloopt, komt er opeens een motor of scooter je als spookrijder, tegen het verkeer inrijdend, tegemoet. De eerste keer is het schrikken, maar ook dat went. Waarom zou je als scooterrijder een straat oversteken als je die ook tegengesteld in kunt rijden? (Loop je tegen het verkeer in, komen ze opeens achter je langs met veel getoeter.) Nogal wat scooter- en motorrijders volgen deze tactiek. Ook heb ik dat, inmiddels als fietser, door een donker Phnom Pehn, mogen ervaren.

´s Avonds na het eten loop ik nog een stukje door de “donkere” stad. De winkels en eetgelegenheden nog lang open. Je ziet dan de armoede en mindere levensomstandigheden overduidelijk. Mensen slapen in allerlei houdingen buiten. In ligstoelen, op zadels van hun riksja´s of soms in een hoekje op de grond. Mensen met handkarren struinen in het afval dat langs de straat ligt en halen daar plastic flessen en andere “waardevolle” zaken tussen uit, soms vergezeld door jonge kinderen.

Dan loop ik terug naar mijn onderkomen, dat ik inmiddels in gedachten opgewaardeerd heb tot een paleisje. Wat maakt het uit dat er geen lift is naar de 9e verdieping. De jongens en mannen van de brommerverhuur en de laundry moeten nog een trap op en slapen vervolgens op het platte dak, tussen de door hen opgehangen “hotelwas”. Geen airco, geen probleem, de fan volgt me trouw door de kamer. ´s Avonds, raam en deur even tegen elkaar open en dan zakt de temperatuur al gauw tot een graad of 25. Een wasbak heb je eigenlijk niet nodig, tandenpoetsen kan ook boven de wc. Wordt die ook eens gebruikt. Met kleding in de koffer is niets mis mee en zonder stoel is goed te leven. Een koude douche is heerlijk, ook onder een klein straaltje, je staat gewoon iets langer. En……….er is Wifi, zodat ik contact heb met de buitenwereld. Afwachten of dat volgende maand ook zo zal zijn……

Een aantal indrukken heb ik weergegeven. Over veel andere zaken heb ik (nog) niet uitgeweid, zoals:
-de in-country/training, die gisteren begonnen is. Samen met 2 Canadezen, 2 Filipino´s, 1 Amerikaan, 1 persoon uit Barbados volg ik die komende weken dagelijks, als voorbereiding op de toekomstige werkzaamheden.
-het betalingsverkeer met dollars en Riels, de nationale munt (hierop kom ik beslist nog eens terug)
-de overweldigende vriendelijkheid van de mensen hier. Je wordt constant door “wildvreemden” ge- en begroet en ik heb echt niet de indruk dat men uit is op de inhoud van je portemonnee. “Het land van de glimlach” zou ook geen slechte benaming zijn.
-sinds gisteren heb ik, samen met de twee Filipijnse cursisten voor een maand een fiets geleend bij VSO. Die eerste cursusdag vertrokken we laat, vanwege een ons aangeboden welkomdrankje en kennismaking met de staf. We gingen weg met de schemering, maar het werd gelijk donker (het land kent blijkbaar geen schemering, omdat het vlakbij de evenaar ligt) met als gevolg dat we compleet de weg kwijt waren in het razend drukke verkeer en vele kilometers omgefietst hebben. Ruim een uur later kwamen we, doorweekt van het zweet, aan bij ons adres. Na deze ervaring ben ik mijn angst voor het verkeer hier helemaal kwijt geraakt.
-vandaag de eerste Nederlander ontmoet en het is nu al een rare gewaarwording om te schakelen van het Engels in het Nederlands……….

Hopelijk heb ik een beetje duidelijk kunnen maken wat mijn eerste indrukken zijn in Cambodia en op welke wijze het aanpassingsproces begonnen is en hoe de “westerse bril” langzaam wordt afgezet….
Tot het volgende verslag,

met vriendelijke groet,
Li ha (tot ziens)
Marcel.

  • 09 Juni 2013 - 08:12

    Carla&Wim:

    Hoi Marcel, wat geweldig je verslag. Herkenbaar ook. Hoe snel wen je aan een nieuwe omgeving zeg. alles is realitief. Wij zitten in de laatste voorbereidingen (morgen de prikken) en zijn haast een beetje jaloers dat jij al lekker weg bent. Gniet van ieder moment hoor! Groetjes vanuit Groningen

  • 09 Juni 2013 - 13:07

    Ilona Van Hassel:

    Hoi Marcel,

    Wat leuk om zo snel al zo'n lang bericht te lezen.
    Jammer dat je geen 5 sterren kamer hebt, back to the nature zeg maar.
    Alles went (hopelijk)

    Wij zijn net terug van een supergezellig kamp, alles is goed gegaan en we hebben veel lol gehad. Als het lukt zal ik wat foto's sturen. Alle leiding bekaf na die heeeeeeeeeele korte nachten, maar gelukkig een weekend om bij te komen.
    De sppoktocht was weer een groot succes! Alle kinderen aan het gillen en huilen, alleen al door 2 zwarte pieten die door het raam kwamen, haha. En uiteindelijk viel het natuurlijk mee.
    We hebben echt superweer gehad, dat kwam goed uit met het zwemmen en de 8 kamp met de zeepbaan.

    Wij gaan de laatste paar weken nog hard werken en dan genieten van onze welverdiende vakantie, jij veel succes met de cursussen en daarna het echte werk.

    Groetjes Ilona

  • 09 Juni 2013 - 14:54

    Jolanda Van Dijk:

    Hoi Marcel,

    Wat een verslag al. Het enige dat ik denk: goed dat jij daar zit en niet ik ;-) Ik hoop dat het steeds meer gaat wennen, al gaat je dat goed af als ik zo lees.

    Heel veel suc6 verder!!

    groetjes Jolanda

  • 09 Juni 2013 - 17:21

    Jolanda:

    Hallo Marcel, met veel plezier je eerste verslag gelezen.
    Wat zal er veel op je afgekomen zijn, de afgelopen dagen! Je lijkt snel te wennen aan de nieuwe omgeving. Veel succes met de training en tot een volgend verslag. Groetjes, Jolanda

  • 09 Juni 2013 - 19:31

    Reinier Jansen:

    Hey Ouwe Mees,

    wat een wereld van verschil, maar ook geweldig om te lezen dat je eigenlijk zo snel je eigen er aan kan overgeven aan de situatie en idd boven de wc je tanden poetsen kan ook natuurlijk, ook geweldig dat je op de fiets je angsten kwijt bent geraakt hahahaha al had je het liever op een andere manier willen doen, ben benieuwd naar de valuta verslag.

    fijn om je verslag te hebben kunnen lezen

    Grtz Reinier

  • 09 Juni 2013 - 22:04

    Stef Staps:

    HoiMarcel,

    Wat een geweldig avontuur ga je tegemoet. Heerlijk om zo'n land te ontdekken op je eigen manier en door het te ervaren leer je het best zoals je weet.
    Ik ga je volgen man...en als we van de winter weer een schaatstocht gaan rijden zullen Marten en ik aan je denken...en eerder ook hoor!

    Groeten Stef

  • 10 Juni 2013 - 13:31

    Nancy:

    Hoi Marcel,
    Je hebt al snel een behoorlijk verslag gemaakt, het is duidelijk dat je je toch vrij snel aangepast hebt aan de hectische verkeerstaferelen en dat je al snel een positief draai geeft aan je "luxe"kamer. Heel veel succes met die hoge temperaturen en ik kijk weer uit naar je volgend verslag en foto's.
    Groetjes Nancy

  • 11 Juni 2013 - 19:34

    Karina:

    Hee Marcel,
    Een heel andere wereld waarin jij beland bent, maar zo te lezen en jou kennende zal dit niet zo veel problemen opleveren.
    Alles went zeg je zelf al en als je om je heen kijkt ben je toch heel rijk!
    Heel erg leuk om nu al zo'n mooi verslag te kunnen lezen.
    Heel veel succes met de country/training en de inburgering.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Groetjes Karina

  • 11 Juni 2013 - 20:06

    Frank V Hamersveld:

    Hoi Marcel,
    Leuk je eerste echte verslag te lezen, en goh wat herken ik veel in wat je schrijft.
    Het drukke ontregelde verkeer waarbij je hulp nodig hebt om over te steken, de "hitte" 24 uur, verschil in arm en "rijk", want dat laatste ben je al als je een dak boven je hoofd hebt daar. Wel grappig is het om te lezen dat het je ook gelijk opviel dat het binnen een kwartje donker is. Volgende maand denk je ook in het Engels hoor, dan weet je dat al vast. Fijn dat de mensen zo vriendelijk zijn, denk dat het echt Aziatisch is. Ik heb het zelfde in Thailand ieder jaar. Voor je het weet zit je ergens op de grond te eten bij een gezin. Hoop dat je volgende kamer wel wat beter is, denk dat dat wel geregeld mag worden voor je door de organisatie. Heel veel succes met je voorbereiding op je nieuwe baan en tot het volgende verslag.

    Frank v Hamersveld

  • 11 Juni 2013 - 21:26

    Alexandra:

    Hoi marcel, wat kun je sfeervol schrijven. Ik zie zo de beelden voor me. Ik verheug me op de volgende verhalen. Veel genieten en sfeer opslurpen groetjes Alexandra

  • 12 Juni 2013 - 16:17

    Maureen:

    Hoi Marcel,
    Leuk dat ik Je kan volgen op je avontuur in Cambodja.leuk beschreven.
    Heel veel drinken, dan lukt het wel.
    succes met de cursus,
    Groetjes maureen

  • 14 Juni 2013 - 10:16

    Wilma:

    Leuk om te lezen en heel herkenbaar. 1 tip: Veel Royal D drinken, is gewoon te koop in de supermarkten, al drink je er liters van maakt niet uit. Jammer dat de kamer tegenvalt.

    Vee lplezier nog in "The Penh" zoals het in de expat volksmond wordt genoemd.

  • 15 Juni 2013 - 09:35

    Bob:

    Hoi Marcel,
    Mooi reisverslag, ik zie uit naar schrijfsels over je werk daar. Groet

  • 15 Juni 2013 - 14:14

    Huub Van Hamersveld:

    Hallo Marcel,
    Met veel plezier je uitstekende verslag gelezen. Wij zij erg onder de indruk van zoveel ervaringen in zo'n korte tijd en hopen van harte dat je definitieve onderkomen straks wat meer comfort zal bieden. Ook ons advies is: VEEL WATER DRINKEN.
    Wij kijken uit naar je volgende verslag. Intussen veel succes met je cursussen.

    Ma en pa van Hamersveld

  • 16 Juni 2013 - 15:33

    Thessa , Moeder Van Thijmen :

    Hallo , Marcel

    Wat leuk om zo te lezen wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd .
    Ik zit al weer nieuwschierigheid te wachten op het volgende verslag en hoop dat het net zo lekker wegleest als de andere twee verslagen heel veel groetjes en tot schrijfs thessa voskamp

  • 16 Juni 2013 - 20:20

    Anne Van Dongen:

    Wat een verslag en wat een indrukken al meteen. Je zult 's-avonds wel doodmoe je bed induiken. Hopelijk heb je wat dat betreft snel je nieuwe plek met iets meer comfort. Heel veel succes. Ik kijk met belangstelling uit naar je volgende verslag.
    groetjes,
    Anne

  • 16 Juni 2013 - 20:38

    Jan En Liesbeth.:

    Hoi Marcel, wat een leuk verslag van je eerste dagen daar. je hebt al heel wat mee gemaakt.we wensen je veel succes met de inburgering.en we wachten volspanning op de volgende verslagen. Groetjes, Jan en Liesbeth.

  • 17 Juni 2013 - 22:24

    Karin:

    Hoi Marcel,
    Heb genoten van je verhaal en kijk uit naar het volgende! Succes met inburgeren (maar dat gaat je volgens mij prima af!!) en natuurlijk ook met de rest!! Groetjes Karin

  • 19 Juni 2013 - 08:52

    Chantal:

    Hoi Marcel,

    Wat leuk al die nieuwe ervaringen die je beschrijft! Is toch zo anders dan hier en heel bijzonder om mee te maken. Daar heb je vast t gevoel dat je leeft :) Ondertussen heb ik nav jouw nieuwe uitdaging ook maar een stap gezet om ontslag te nemen. T zal je niet verbazen, maar misschien wel dat t zo snel is. We hebben t er geregeld over gehad om je hart te volgen en stappen te zetten, dus per 1 september ga ik ook mijn eigen weg. Spannend, maar voelt wel goed in ieder geval. Wens jou nog heel veel plezier daar, geniet van alle nieuwe dingen. Lees graag je volgende verslag weer. Groetjes Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Het avontuur gaat bijna beginnen......
Om mijn verhaal goed te kunnen begrijpen maak ik eerst een sprongetje van 34 jaar terug in de tijd. Als 23 jarige was ik toen twee jaar werkzaam in het onderwijs geweest en nam ontslag om "alleen" de reis van mijn leven te gaan maken naar ZO Azië. Vooral India trok mij enorm aan. Niet zo slim volgens velen, aangezien ik een vaste baan had en de werkloosheid, net als nu, schrikbarende vormen aangenomen had.
Niet één moment heb ik spijt gehad van dit besluit. Onuitwisbaar zijn de herinneringen die ik aan deze reis overgehouden heb en mijn kijk op de zaken wordt hierdoor nog steeds beïnvloed. Een groot relativeringsver-mogen is er één van. De kennismaking met culturen, die qua materiële zaken veelal veel armer zijn, maar qua innerlijke beschaving soms een aantal treden boven ons staan, hebben mij verrijkt en ik kijk nog steeds met veel plezier op deze reis van 9 maanden terug. Wie de toenmalige wekelijkse verhalen in de Culemborgse Courant gelezen heeft zal begrijpen waarom. Het absolute hoogtepunt was de ontmoeting met moeder Teresa op 5 december 1979, op de avond dat ze op het vliegtuig zou stappen om de Nobelprijs van de Vrede in ontvangst te nemen in Oslo.
Inmiddels zijn we 33 jaar verder en zijn mijn levensomstandigheden totaal anders. Al 30 jaar getrouwd met Ellen en we zijn de (trotse) ouders van 3 kinderen, Martijn, Wouter en Mirjam, die inmiddels het huis uit zijn en zelfstandig hun weg weten te vinden. Toch was al die jaren "het vuurtje van de reis uit het verleden" blijven smeulen. Ellen wist hier van en zij was dan ook totaal niet verrast toen ik anderhalf jaar geleden de open dag van de VSO (Volunteer Service Overseas) ging bezoeken om wat informatie in te winnen over de mogelijkheden die zij konden bieden. Na 35 jaar onderwijs, waarvan 26 jaar als schooldirecteur, leek het mij geweldig om de hier opgebouwde expertise te kunnen toepassen in een land, waar dit toegevoegde waarde zou hebben. Er werd enthousiast op mijn CV gereageerd en langzaam kwam de trein in beweging. Een assessment later, twee driedaagse cursussen van vrijdag tot en met zondag en na een hele berg literatuur tot mij genomen te hebben, hebben we (Ellen en ik) de knoop doorgehakt. Per 4 juni heb ik de placement in Cambodja aanvaard! Met nog 9 andere volunteers, zijn we in 10 districten als "Education Management Adviser" benoemd door Unicef. Hierbij heeft de VSO bemiddeld. Ieder van ons heeft een eigen standplaats in één van de 10 districtshoofdsteden. We zullen een tolk tot onze beschikking krijgen en zullen op deze wijze met onze expertise de onderwijsprojecten van Unicef gaan ondersteunen. Een geweldige uitdaging! Ellen zal hier achterblijven en mij een aantal keren gaan bezoeken.
Uiteraard zijn we niet over één nacht ijs gegaan en we zijn nu op een punt terechtgekomen dat de uitzending wel heel dichtbij komt en best wel spannend is. Tegelijkertijd "trekt" het "onbekende" ook erg aan. Na, vanaf 29 april 1980, onafgebroken in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, zal ik per 1 juni (tijdelijk) stoppen. Een toevalligheid is de overeenkomst met de regeerperiode van Koningin Beatrix. Zij begon een dag later en stopte een maand eerder, zodat ik haar "regeertijd" overtroffen heb en ons besluit ook maar koninklijk noem.
Het nawoord van de verslagenreeks van de Culemborgse Courant eindigde ik 33 jaar geleden met de woorden: "Misschien tot een volgende verre reis"............ Deze weblog zal een weergave worden van de belevenissen vanaf 4 juni. Hopelijk maak ik wederom kennis met een cultuur, waar ik veel van kan leren. Het zullen geen wekelijkse verslagen worden, aangezien ik er nu ook bij werk. Ik zal trachten per de 1e van de maand een verslag te plaatsen en ik hoop dat ze net zo onderhoudend zullen zijn als die in de krant. Veelal stond "verwondering" als basis voor een verslag en ik zal jullie hierin trachten mee te nemen Pauw en Witteman zal ik er niet mee halen, maar hoop "de thuisblijvers" ermee te vermaken.
En ben je in de buurt bent..............kom gerust langs...........
Met vriendelijke groet,
Marcel Gerritse.

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2018

Terugblik, 21e bibliotheekoverdracht en .......

16 December 2017

Drijfzand, laatste directeurentrainingen.......

25 November 2017

Opheffing oppositiepartij een feit

03 November 2017

Verbanning grootste oppositiepartij bijna rond,

14 Oktober 2017

Drieluik 3 jaar later, overspoelde POE en tempel..
Marcel

Actief sinds 19 April 2013
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 96033

Voorgaande reizen:

04 Juni 2013 - 15 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: