Het avontuur gaat bijna beginnen - Reisverslag uit Rijen, Nederland van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu Het avontuur gaat bijna beginnen - Reisverslag uit Rijen, Nederland van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu

Het avontuur gaat bijna beginnen

Door: Marcel Gerritse

Blijf op de hoogte en volg Marcel

12 Mei 2013 | Nederland, Rijen

Het avontuur gaat bijna beginnen......
Om mijn verhaal goed te kunnen begrijpen maak ik eerst een sprongetje van 34 jaar terug in de tijd. Als 23 jarige was ik toen twee jaar werkzaam in het onderwijs geweest en nam ontslag om "alleen" de reis van mijn leven te gaan maken naar ZO Azië. Vooral India trok mij enorm aan. Niet zo slim volgens velen, aangezien ik een vaste baan had en de werkloosheid, net als nu, schrikbarende vormen aangenomen had.
Niet één moment heb ik spijt gehad van dit besluit. Onuitwisbaar zijn de herinneringen die ik aan deze reis overgehouden heb en mijn kijk op de zaken wordt hierdoor nog steeds beïnvloed. Een groot relativeringsver-mogen is er één van. De kennismaking met culturen, die qua materiële zaken veelal veel armer zijn, maar qua innerlijke beschaving soms een aantal treden boven ons staan, hebben mij verrijkt en ik kijk nog steeds met veel plezier op deze reis van 9 maanden terug. Wie de toenmalige wekelijkse verhalen in de Culemborgse Courant gelezen heeft zal begrijpen waarom. Het absolute hoogtepunt was de ontmoeting met moeder Teresa op 5 december 1979, op de avond dat ze op het vliegtuig zou stappen om de Nobelprijs van de Vrede in ontvangst te nemen in Oslo.
Inmiddels zijn we 33 jaar verder en zijn mijn levensomstandigheden totaal anders. Al 30 jaar getrouwd met Ellen en we zijn de (trotse) ouders van 3 kinderen, Martijn, Wouter en Mirjam, die inmiddels het huis uit zijn en zelfstandig hun weg weten te vinden. Toch was al die jaren "het vuurtje van de reis uit het verleden" blijven smeulen. Ellen wist hier van en zij was dan ook totaal niet verrast toen ik anderhalf jaar geleden de open dag van de VSO (Volunteer Service Overseas) ging bezoeken om wat informatie in te winnen over de mogelijkheden die zij konden bieden. Na 35 jaar onderwijs, waarvan 26 jaar als schooldirecteur, leek het mij geweldig om de hier opgebouwde expertise te kunnen toepassen in een land, waar dit toegevoegde waarde zou hebben. Er werd enthousiast op mijn CV gereageerd en langzaam kwam de trein in beweging. Een assessment later, twee driedaagse cursussen van vrijdag tot en met zondag en na een hele berg literatuur tot mij genomen te hebben, hebben we (Ellen en ik) de knoop doorgehakt. Per 4 juni heb ik de placement in Cambodja aanvaard! Met nog 9 andere volunteers, zijn we in 10 districten als "Education Management Adviser" benoemd door Unicef. Hierbij heeft de VSO bemiddeld. Ieder van ons heeft een eigen standplaats in één van de 10 districtshoofdsteden. We zullen een tolk tot onze beschikking krijgen en zullen op deze wijze met onze expertise de onderwijsprojecten van Unicef gaan ondersteunen. Een geweldige uitdaging! Ellen zal hier achterblijven en mij een aantal keren gaan bezoeken.
Uiteraard zijn we niet over één nacht ijs gegaan en we zijn nu op een punt terechtgekomen dat de uitzending wel heel dichtbij komt en best wel spannend is. Tegelijkertijd "trekt" het "onbekende" ook erg aan. Na, vanaf 29 april 1980, onafgebroken in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, zal ik per 1 juni (tijdelijk) stoppen. Een toevalligheid is de overeenkomst met de regeerperiode van Koningin Beatrix. Zij begon een dag later en stopte een maand eerder, zodat ik haar "regeertijd" overtroffen heb en ons besluit ook maar koninklijk noem.
Het nawoord van de verslagenreeks van de Culemborgse Courant eindigde ik 33 jaar geleden met de woorden: "Misschien tot een volgende verre reis"............ Deze weblog zal een weergave worden van de belevenissen vanaf 4 juni. Hopelijk maak ik wederom kennis met een cultuur, waar ik veel van kan leren. Het zullen geen wekelijkse verslagen worden, aangezien ik er nu ook bij werk. Ik zal trachten per de 1e van de maand een verslag te plaatsen en ik hoop dat ze net zo onderhoudend zullen zijn als die in de krant. Veelal stond "verwondering" als basis voor een verslag en ik zal jullie hierin trachten mee te nemen Pauw en Witteman zal ik er niet mee halen, maar hoop "de thuisblijvers" ermee te vermaken.
En als je in de buurt bent..............kom gerust langs...........
Met vriendelijke groet,
Marcel Gerritse.

  • 13 Mei 2013 - 12:58

    Karina:

    Marcel, ben nu al benieuwd naar je eerste verslag, heel veel succes! xx

  • 13 Mei 2013 - 13:08

    Astrid R:

    Mooi om de 'totstandkoming' te lezen Marcel. Ik ga je blog zéker volgen.
    Jammer dat je weggaat maar daarnaast wens ik je ontzettend veel plezier met deze nieuwe uitdaging.
    Geweldig!

    groetjes,
    Astrid

  • 13 Mei 2013 - 14:01

    Mariette:

    Nu komt het steeds dichterbij! Wat leuk om jou te kunnen blijven volgen!
    Succes!

    Groetjes en alvast een goede reis toegewenst!

    Mariëtte

  • 13 Mei 2013 - 20:58

    Reinier:

    Hey Marcel,

    bijzonder trots op je, geweldig dat je weer z'n reis gaat maken met z'n geweldig DOEL. Ik blijf je zeker volgen via deze blog, succes ouwe mees.

    Grtz REINIER

  • 13 Mei 2013 - 22:22

    Pascale:

    Lieve Marcel,
    volgen van je hart is het mooiste wat bestaat!
    Ben benieuwd naar je verslagen en nu oud genoeg om ze vol belangstelling te lezen!
    Gelukkig kan ik nog ff persoonlijk afscheid nemen!
    veel liefs.... Cal

  • 14 Mei 2013 - 16:05

    Anneke Van Hooft:

    Hallo Marcel,
    Wij zullen je volgen. Azie heeft een speciaal plekje in mijn hart sinds onze dochter Yvon naar Singapore verhuisd is.
    Alvast goeie reis er naar toe.
    Groeten Anneke

  • 14 Mei 2013 - 16:48

    Bernadette:

    He Marcel,
    Dat zijn nog eens ondernemende berichten! Voor jou veel plezier met alle voorbereidingen, goede reis en voor Ellen en de kids ook veel succes! We gaan jullie zeker volgen.
    Groetjes Embrecht & Bernadette

  • 14 Mei 2013 - 20:18

    Karlijn:

    Hé Marcel,
    Via een link op de facebook pagina van Ingeborg zag ik jouw bericht. Wat ontzettend goed en bijzonder wat jullie gaan ondernemen. Ik ben zelf een week in Cambodja geweest; een erg mooi en arm land met een droevige geschiedenis.
    Veel plezier en succes!

    Groetjes,

    Karlijn (van Hassel)

  • 16 Mei 2013 - 12:49

    Karlijn Leenaars:

    Hee Marcel,

    Super gaaf en bijzonder wat je gaat doen. En leuk dat je iedereen op de hoogte gaat houden.
    Ik ga je berichten zeker lezen.
    En ik zal in de tussentijd extra lief zijn voor je dochter!

    Groetjes, Karlijn

  • 16 Mei 2013 - 21:53

    Riet En Huub Van Hamersveld:

    Hallo Marcel,
    Ook wij zullen natuurlijk je belevenissen in Cambodja op de voet volgen, zoals we dat ook gedaan hebben op je eerste wereldreis in 1979/1980. Dat reisverslag hebben we kort geleden met bewondering nog eens gelezen.
    Wij zijn ervan overtuigd dat je ook deze zware klus in Cambodja zult klaren en wensen je daar alle succes mee. Blijf gezond!
    Uiteraard zullen wij er zo nodig altijd zijn voor Ellen en de kinderen.

    Groetjes,

    Ma en pa van Hamersveld.

  • 17 Mei 2013 - 13:07

    Javier:

    Vanuit Dordt wensen wij jouw veel werkplezier in Cambodja.Ook wij gaan je avontuur volgen.

  • 18 Mei 2013 - 08:55

    Paul:

    Hoi Marcel,
    Zoals je ziet heb ik je site gevonden naar aanleiding van onze leuke frustie gesprekje bij de kapper voor de deur. Heb veel respect voor je besluit en zal zeker in de toekomst een kijkje op je site nemen.
    Goede reis!
    Groet, Paul

  • 20 Mei 2013 - 11:35

    Anne:

    Hallo Marcel,

    Wens je heel veel succes en zal zeker je belevenissen volgen.
    Een hele onderneming maar gezien je ervaringen uit het verleden is dit jou wel toevertrouwd.
    Nogmaals heel veel succes.
    Groetjes,
    Anne

  • 22 Mei 2013 - 22:56

    Eva, Stef, Margareth En Bas:

    Hallo meneer Marcel,

    Wat een avontuur gaat u beleven, we gaan u volgen op weg naar en in ZO Azie.

    Heel veel succes, Eva, Stef, Margareth en Bas

  • 23 Mei 2013 - 14:54

    Karin Van Hooft:

    Hoi Marcel,
    Wij wensen je veel succes en plezier bij het verwezenlijken van je lang gekoesterde droom!! Go for it!! Wij gaan je belevenissen volgen!!

  • 26 Mei 2013 - 16:17

    Marlies Schuit:

    Hoi Marcel,
    Heel veel plezier met de voorbereidingen nog, een goede reis daarheen en vooral heel veel succes met deze uitdaging. Ik vind het geweldig dat je deze stap neemt! Ik zal met veel plezier je verslag lezen. Heel veel groetjes van Martijn, Marlies, Laura en Thomas.

  • 28 Mei 2013 - 09:15

    Freek Van Run:

    Hoi Marcel,
    Wat een spannend en gaan avontuur ga je aan!
    Lijkt me wel een grote stap.
    Ik zal het ook doorgeven aan mijn vader dan kan hij je ook volgen, doe thuis de groetjes
    Freek

  • 28 Mei 2013 - 16:39

    Antoinet:

    Hoi Marcel,

    Ik gun je een bijzondere werkers toe met veel verwondering. Komieker vrijdag nog afscheid nemen en je gedicht krijgt een mooie plek.

    Gr. Antoinet

  • 28 Mei 2013 - 19:24

    Frank:

    Beste Marcel

    Aan het begin van een boeiende reis wens ik jou veel plezier toe. Wat wordt dit voor jou een indrukwekkende periode uit je leven. Ik bewonder je moed en overtuiging en denk daarom ook dat je een prachtige tijd tegemoet gaat! Ik zal je blijven volgen en ben benieuwd naar jouw belevenissen!
    Fijne reis!
    Gr Frank.

  • 29 Mei 2013 - 09:47

    Petra Gerritse:

    Lieve Marcel,

    Ik wens je heeeeeeel veel plezier in Cambodja. Al zal het niet altijd even makkelijk zijn om deze klus te klaren.
    Ellen, Martijn, Wouter en Mirjam, voor jullie zal het niet altijd even leuk zijn zonder jullie echtgenoot/pap.
    Ik bewonder jullie!

    Grote broer, ik ga je op de voet volgen,
    (stiekem, een beetje jaloers)

    xxx, je zusje

  • 29 Mei 2013 - 15:56

    Jo-Ann:

    Hoi Marcel,

    Wat een leuk eerste verslag. Ik ben benieuwd naar je avonturen in Cambodja.

    Goede reis en succes!

    Jo-Ann

  • 30 Mei 2013 - 13:22

    Esther:

    Hallo marcel,

    helaas heb ik je niet meer gezien,dus wil ik je bij deze heel veel succes wensen,en een goede reis!

    Misschien tot ziens!


    Groetjes Esther vh overblijven

  • 30 Mei 2013 - 15:57

    René Rijpert:

    Hallo Marcel,

    Ik wens je morgen een heel leuk afscheidsfeest.
    En daarna......... laat het maar over je heen komen. Maak gebruik van je kwaliteiten om weer veel voor andere mensen te kunnen betekenen.
    Ik ga je blog zeker lezen.
    En verder draaien we de rollen nu om:
    als fan van jou kun je mijn reacties tegemoet zien.

    Goede reis en veel succes.

    René

  • 01 Juni 2013 - 14:36

    Jose Vincenten:

    Hallo Marcel,

    Niet één, maar twee blogs ga ik nu volgen. Dat van jou uit Cambodja en van Carla en Wim uit Tanzania. IK wens je een een reis vol 'bewondering' . Je rugzak is goed gevuld, om in Cambodja aan de slag te gaan.

    Een goede start.

    José

  • 02 Juni 2013 - 08:33

    Theo Nelissen:

    Marcel.
    Daar ga je dan, niet alleen je drom achterna maar hopelijk ook je droom verwezenlijken.
    Ik wens jou als bijzonder mens een bijzondere reeks van ervaringen toe.
    Alle goeds in het prachtige en straatarme Cambodja.
    Bon voyage.

    Theo

  • 02 Juni 2013 - 08:35

    Theo Nelissen:

    Marcel.
    drom staat voor droom (dat vermoedde je al denk ik) Zie vorig bericht.
    Theo

  • 03 Juni 2013 - 10:50

    Nancy :

    Hoi Marcel, nu is het bijna zover! Ik wens je een hele goede reis en nogmaals heel veel succes in Cambodja!
    Groetjes Nancy

  • 03 Juni 2013 - 17:55

    Joop En George Pestman:

    Hallo Marcel,

    Morgen is het zover. We wensen je heel veel succes met deze grote onderneming en we hopen van harte dat het helemaal aan je verwachtingen mag voldoen!

    Groeten Joop en George Pestman

  • 03 Juni 2013 - 23:13

    Berry Van Run:



    niet alleen oranje boven

    succes

    berry van run

  • 05 Juni 2013 - 18:29

    Suzanne:

    Hoi Marcel,

    Intussen ben je vertrokken!
    Ik wil je een hele fijne tijd wensen! Ik hoop dat alles gaat zoals je het voor ogen hebt!

    Veel succes!

    Groetjes Suzanne

  • 06 Juni 2013 - 16:06

    Marja Maas:

    Hoi Marcel

    Ik dacht laat ik eens even kijken of hij na het eerste hoofdstuk al begonnen is aan zijn tweede. Je hebt tenslotte al een behoorlijke reis achter de rug. Tijdens onze vergadering afgelopen dinsdag hebben we even stilgestaan bij het feit dat je toen in het vliegtuig zat ( dachten we tenminste).

    Ik hoop gauw van je te horen op je blog maar ga eerst maar eens lekker acclimatiseren en je cultuurshock en misschien zelfs temperatuurshock verwerken.

    Een fantastische belevenis toegewenst!!!

    groetjes

    Marja
    Ps de vergadering was tijdig afgelopen.;)

  • 07 Juni 2013 - 22:36

    Ingird:

    Hoi Marcel,

    Wat leuk, je was de eerste die me op mijn verjaardag feliciteerde!! Ik was er helemaal blij mee! Wat leuk dat je er van zover aan gedacht hebt. Dank je.

    Wel warm hé als het ook zo vochtig is! Ik hoop dat het wat went. Heel veel succes met deze uitdaging. Het zal wel hard werken worden maar geniet er ook van.

    Veel lieve groetjes, Ingrid

  • 09 Juni 2013 - 01:03

    Ine Van Abeeen:

    Wat bijzonder en dapper dat je deze stap hebt genomen! Ik ga zeker je verhalen lezen.Maak maar heel veel mooie herinneringen!

    Groetjes Ine

  • 16 Juni 2013 - 22:24

    Theo Nelissen:

    Hallo Marcel.
    De tijd gaat door, ook in Cambodja.
    Ik heb begrepen dat je net op tijd het land (Nederland) hebt verlaten. Je hoeft nu niet deel twee van het meerjaren strategisch beleidsplan te schrijven.
    Nu heb ik niet de indruk dat je daar niets met strategische beleidsplannen van doen zult hebben.
    Ik ben benieuwd of je al enigszins gewend bent geraakt aan temperatuur, lawaai, (verkeers)drukte, eten, toegankelijkheid van mensen en hun grote bereidheid behulpzaam te zijn bij van alles.
    Je weet dat ik erg onder de indruk ben geraakt van de vitaliteit en vergevingsgezindheid van de mensen daar.
    De grote armoede die de inwoners daar hebben zal waarschijnlijk nooit wennen.
    Ik ben ervan overtuigd dat je met wie je bent en je professionaliteit een flinke bijdrage kunt en zult leveren aan de noodzakelijke ontwikkeling van velen daar.
    Het ga je goed en ik zie uit naar een volgend verslag

    Theo.

  • 01 Juli 2013 - 14:22

    Ria:

    Hoi Marcel, eindelijk vakantie.....dus eindelijk tijd om je reisverhaal eens goed te lezen. Heb natuurlijk her en der al wel wat ervaringen van je gehoord. Ik ben erg benieuwd naar je vervolgverhalen. Mocht je nog hulp nodig hebben in Cambodja, laat het dan even weten. Ik vermoed dat een studiereis gemakkelijk op te nemen is in ons strategisch beleidsplan! Groetjes Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rijen

Mijn eerste reis

Het avontuur gaat bijna beginnen......
Om mijn verhaal goed te kunnen begrijpen maak ik eerst een sprongetje van 34 jaar terug in de tijd. Als 23 jarige was ik toen twee jaar werkzaam in het onderwijs geweest en nam ontslag om "alleen" de reis van mijn leven te gaan maken naar ZO Azië. Vooral India trok mij enorm aan. Niet zo slim volgens velen, aangezien ik een vaste baan had en de werkloosheid, net als nu, schrikbarende vormen aangenomen had.
Niet één moment heb ik spijt gehad van dit besluit. Onuitwisbaar zijn de herinneringen die ik aan deze reis overgehouden heb en mijn kijk op de zaken wordt hierdoor nog steeds beïnvloed. Een groot relativeringsver-mogen is er één van. De kennismaking met culturen, die qua materiële zaken veelal veel armer zijn, maar qua innerlijke beschaving soms een aantal treden boven ons staan, hebben mij verrijkt en ik kijk nog steeds met veel plezier op deze reis van 9 maanden terug. Wie de toenmalige wekelijkse verhalen in de Culemborgse Courant gelezen heeft zal begrijpen waarom. Het absolute hoogtepunt was de ontmoeting met moeder Teresa op 5 december 1979, op de avond dat ze op het vliegtuig zou stappen om de Nobelprijs van de Vrede in ontvangst te nemen in Oslo.
Inmiddels zijn we 33 jaar verder en zijn mijn levensomstandigheden totaal anders. Al 30 jaar getrouwd met Ellen en we zijn de (trotse) ouders van 3 kinderen, Martijn, Wouter en Mirjam, die inmiddels het huis uit zijn en zelfstandig hun weg weten te vinden. Toch was al die jaren "het vuurtje van de reis uit het verleden" blijven smeulen. Ellen wist hier van en zij was dan ook totaal niet verrast toen ik anderhalf jaar geleden de open dag van de VSO (Volunteer Service Overseas) ging bezoeken om wat informatie in te winnen over de mogelijkheden die zij konden bieden. Na 35 jaar onderwijs, waarvan 26 jaar als schooldirecteur, leek het mij geweldig om de hier opgebouwde expertise te kunnen toepassen in een land, waar dit toegevoegde waarde zou hebben. Er werd enthousiast op mijn CV gereageerd en langzaam kwam de trein in beweging. Een assessment later, twee driedaagse cursussen van vrijdag tot en met zondag en na een hele berg literatuur tot mij genomen te hebben, hebben we (Ellen en ik) de knoop doorgehakt. Per 4 juni heb ik de placement in Cambodja aanvaard! Met nog 9 andere volunteers, zijn we in 10 districten als "Education Management Adviser" benoemd door Unicef. Hierbij heeft de VSO bemiddeld. Ieder van ons heeft een eigen standplaats in één van de 10 districtshoofdsteden. We zullen een tolk tot onze beschikking krijgen en zullen op deze wijze met onze expertise de onderwijsprojecten van Unicef gaan ondersteunen. Een geweldige uitdaging! Ellen zal hier achterblijven en mij een aantal keren gaan bezoeken.
Uiteraard zijn we niet over één nacht ijs gegaan en we zijn nu op een punt terechtgekomen dat de uitzending wel heel dichtbij komt en best wel spannend is. Tegelijkertijd "trekt" het "onbekende" ook erg aan. Na, vanaf 29 april 1980, onafgebroken in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, zal ik per 1 juni (tijdelijk) stoppen. Een toevalligheid is de overeenkomst met de regeerperiode van Koningin Beatrix. Zij begon een dag later en stopte een maand eerder, zodat ik haar "regeertijd" overtroffen heb en ons besluit ook maar koninklijk noem.
Het nawoord van de verslagenreeks van de Culemborgse Courant eindigde ik 33 jaar geleden met de woorden: "Misschien tot een volgende verre reis"............ Deze weblog zal een weergave worden van de belevenissen vanaf 4 juni. Hopelijk maak ik wederom kennis met een cultuur, waar ik veel van kan leren. Het zullen geen wekelijkse verslagen worden, aangezien ik er nu ook bij werk. Ik zal trachten per de 1e van de maand een verslag te plaatsen en ik hoop dat ze net zo onderhoudend zullen zijn als die in de krant. Veelal stond "verwondering" als basis voor een verslag en ik zal jullie hierin trachten mee te nemen Pauw en Witteman zal ik er niet mee halen, maar hoop "de thuisblijvers" ermee te vermaken.
En ben je in de buurt bent..............kom gerust langs...........
Met vriendelijke groet,
Marcel Gerritse.

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2018

Terugblik, 21e bibliotheekoverdracht en .......

16 December 2017

Drijfzand, laatste directeurentrainingen.......

25 November 2017

Opheffing oppositiepartij een feit

03 November 2017

Verbanning grootste oppositiepartij bijna rond,

14 Oktober 2017

Drieluik 3 jaar later, overspoelde POE en tempel..
Marcel

Actief sinds 19 April 2013
Verslag gelezen: 3237
Totaal aantal bezoekers 96034

Voorgaande reizen:

04 Juni 2013 - 15 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: