Het inburgeren gaat door en naderende verkiezingen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu Het inburgeren gaat door en naderende verkiezingen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marcel Gerritse - WaarBenJij.nu

Het inburgeren gaat door en naderende verkiezingen

Door: Marcel Gerritse

Blijf op de hoogte en volg Marcel

22 Juni 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Twee en halve week verblijf ik nu in Phnom Pehn en er begint zowaar een ritme te ontstaan in het dagelijkse leven. Zes dagen in de week cursus en de zondag is de vrije dag. Tijdens de cursussessies word ik voorbereid op de plaatsing, wordt er aandacht besteed aan de culturele aspecten van dit land en de twee laatste weken staan vooral in het teken van het onder de knie krijgen van de eerste beginselen van de Khmertaal. Dat valt voor een Nederlander niet mee, want je vertaalt het Engels, waarin de cursus wordt gegeven, voor een deel eerst in het Nederlands en dan komt de transfer naar het Khmer. Ben je hierbij aangeland, is de docent al weer een paar stappen verder, zodat je al gauw achter de feiten aanloopt, om dit ’s avonds weer trachten bij te spijkeren. Ik kan jullie wel vertellen dat er bijna onuitspreekbare klanken in deze taal zitten. Gelukkig is er airco in de lesruimte, want het is zweten geblazen tijden deze uren! Ondanks het drukke lesprogramma, waarmee ik jullie niet verder zal vermoeien, rest er voldoende tijd om je te verbazen over het dagelijkse leven hier. Je hoeft maar een voet buiten de deur te steken of een interessante film begint zich vanzelf voor je ogen af te spelen.

Al twee weken ga ik naar de cursus met de fiets naar VSO-gebouw, een kleine 2 kilometer van het guesthouse verwijdert. In het begin was het op de fiets stappen vergelijkbaar met het instappen in een kermisattractie. Het adrenaline gehalte werd opgestuwd door de inspanning op de fiets, want je komt ogen te kort. Het verkeer schiet aan alle kanten langs je heen en soms doemen er opeens verraderlijk diepe kuilen in het asfalt op, zodat je daar ook aandacht aan moet geven. Ondanks het iets koelere weer, levert een fietstocht gegarandeerd een nat shirt op, vanwege de geleverde inspanning. Tijdens het fietsen blijken er allerlei tactieken te zijn waar je gebruik van kan maken: ga bij het afslaan naast een auto of tuk tuk rijden, die ook afslaat en door deze bescherming kom je veilig over, of steek met een aantal fietsers en motorrijders de kruising over, want samen ben je sterk. Het andere verkeer moet dan wel stoppen. Ondanks al die drukte en chaos heb ik nog geen boze weggebruiker gezien. Men manoeuvreert zich geduldig in het verkeer.
Intussen laat ik me gewoon meevoeren met het verkeer en kun je de verkeersstroom vergelijken met de bewegingen van een school vissen. Was ik in het begin trots op het feit dat ik heelhuids de finish had gehaald, inmiddels behoort een fietstocht tot de reguliere activiteiten. Een flink aantal weggebruikers draagt een mondkapje tegen de vervuiling van de uitlastgassen. Zelf adem ik naar zoveel mogelijk door mijn neus. Misschien helpt dat ook. Tevens vraag ik me af hoe effectief zo’n kapje is.

De regentijd, die zich de eerste dagen met wat kleine buitjes aankondigde, breidt zich uit. Enkele hoosbuien zijn inmiddels losgebarsten en er valt dan in korte tijd zoveel regen, dat het riool dit op vele plekken niet aankan. Straten veranderen dan in rivieren en ik ben blij iedere keer tot op heden “veilig” binnen te hebben gezeten tijdens zo’n hoosbui. Ga je even later de straat op, moet je niet gek opkijken, dat je sommige stukken door water moet waden. Dit komt soms zelfs boven je enkels uit. Je moet er dan wel aan gedacht hebben om gewone slippers te dragen, zodat je er niet met je dure sandalen doorheen hoeft te waden. De gevolgen van deze buien zijn te zien op bijgevoegde foto’s. Doordat er nu een constante sluierbewolking is, krijg de zon meestal geen kans om er doorheen te branden en dat maakt het dat de temperaturen wat dragelijker zijn geworden.

De verkiezingskoorts begint toe te slaan. Op 28 juli namelijk, zullen de verkiezingen voor de Assembly (vergelijkbaar met onze 2e kamer) plaatsvinden. De Cambodian Daily, een Engelstalige krant, kopt er vrijwel dagelijks mee. Ik kan zeggen dat het zeer vermakelijke artikelen zijn. Voor ik deze zal “onthullen” tracht ik in een paar zinnen de politieke situatie uit te leggen. Zo is er de regeringspartij CPP (Cambodian People Party) van Hun Sen, de huidige premier. Deze man is al sinds 1978, na de val van Pol Pot, aan de macht en daarmee is hij een van langst zittende machthebbers in de wereld. Alle media wordt beheerst door deze partij en alle posities bij de overheid zijn ingenomen door aanhangers van de CPP. Laten we maar voorzichtig zeggen dat deze regeringsleider een meneer is met dictoriale nijgingen, gezien de machtspositie die hij bezit. Kem Sokha is de leider van de grootste oppositiepartij, de CNRP (Cambodian National Rescue Partij). Gedurende de weken dat ik de politiek probeer te volgen is Kem Sokha al voor 3 zaken beschuldigd door de huidige leider Hun Sen. Zal ze alle drie chronologisch de revue laten passeren:
Het moddergooien begon met de mededeling dat Kem Sokha de genocide, begaan door Pol Pot in de jaren 1975-1978, waarbij naar schatting zo’n 2 miljoen Cambodjanen zouden zijn omgekomen, zou ontkennen. Dat is hier in Cambodia flink aangekomen en vergelijkbaar met de mededeling, dat Hitler geen massamoorden zou hebben begaan in de 2e WO. Op één van de foto’s, genomen tijdens een demonstratie, wordt op één van de spandoeken verwezen naar deze beschuldiging. Dit was tijdens een “georganiseerde” demonstratie van “CPP-aanhangers”. Uitgevoerd door een honderdtal jongeren, waarbij ik niet het gevoel had, dat ze er stonden, omdat ze nou zo’n groot aanhanger van de regeringsleider waren.
Vervolgens verschenen artikelen met de beschuldiging dat Kem Sokha tot 5 jaar geleden een maîtresse zou hebben gehad, waarbij hij twee kinderen, die inmiddels 6 en 8 jaar zouden zijn, verwekt zou hebben. Ook deze beschuldiging werd persoonlijk geuit door de zittende premier. Volgens de premier Hun Sen zou het een goede zaak zijn, als de Ken Sokha zou betalen voor deze kinderen. Hierbij worden zelfs de bedragen genoemd, die betaald zouden moeten worden om de (toekomstige) studie van deze kinderen te bekostigen. Ken Sokha ontkent in datzelfde artikel iedere beschuldiging.
Het kan nog ranziger, want een paardagen later werd de oppositieleider ervan beschuldigd 2 jaar geleden seks te hebben gehad met een minderjarig meisje van 15. Deze beschuldiging werd wederom geuit door de premier Hun Sen en dit maal tijdens een speech in het stadion van Khnom Pehn tijdens een sportmanifestatie. Uiteraard haalde deze mededeling wederom de voorpagina van de krant. Op deze wijze wordt getracht de oppositie in diskrediet te brengen. Kern van Sokh’s verweer een dag later was: “Laat hij (Hun Sen) zweren dat het waar is wat hij zegt en mocht het blijken niet waar zijn, moge hij getroffen worden door de bliksem of omkomen bij een vliegtuigongeluk”.
Het laatste nieuws is dat deze grootste oppositiepartij, de CNRP, overweegt de komende verkiezingen te boycotten, omdat de partijleiders vinden dat de partij geen eerlijke kansen krijgt tijdens de campagne. CCP-aanhangers schijnen de bijeenkomsten van deze partij te verstoren en campagneborden te vernietigen. Door een boycot van deze verkiezingen hoopt deze partij te bereiken dat de internationale toezichthouders deze verkiezingen als ongeldig zullen bestempelen en de nieuwe regering niet erkent gaat worden door veel landen in de rest van de wereld, omdat de legitimiteit ontbreekt. De partij hoopt dat door dit dreigement de intimidaties en verstoringen zullen stoppen.
De verwachting is wel, zoals ik van alle kanten hoor, dat deze “verkiezingen” vreedzaam zullen gaan verlopen. Hopelijk zullen er stappen gezet gaan worden naar een verder democratiseringsproces van dit straatarme land. De worsteling hiermee is in volle gang. Op mijn vraag of de zittende president zijn macht ooit af zal geven, mocht de oppositie winnen, wordt minzaam gelachen. Ik kreeg éénmaal als antwoord dat de eerste 2 miljoen stemmen al “uitgebracht” zijn en deze stemmen mee zullen gaan tellen bij de uitslag. Driemaal raden op wie die dan zouden zijn uitgebracht………..

Dit was het voor deze keer.
Over anderhalve week zullen de cursussen afgelopen zijn en zal ik “verhuizen” naar mijn standplaats Kampong Thom, een provinciehoofdstad, dat in het midden van het land gelegen is. Ben benieuw of de internettoegang net zo open is als nu en vooral…… over welke zaken ik me dan zal verwonderen.

Bedankt trouwens voor alle leuke en meelevende reacties, die ik tot op heden mocht ontvangen. Deze zijn erg motiverend om verslag te doen van de ervaringen hier.

Met vriendelijke groet,
Li-ha, (tot ziens)
Marcel.







  • 22 Juni 2013 - 13:21

    Odette Burgers:

    Hallo Marcel,

    Leuk om je belevenissen zo te lezen, ik geniet hiervan. Ze lezen duidelijk en hebben mij geïnteresseerd.

  • 22 Juni 2013 - 13:40

    Reinier Jansen:

    Hey Marcel,

    Geweldig stuk om te lezen, wat een verhaal tot nu toe, doet mij gelijk weer terug denken aan de tijd dat jij als mijn "ouwe mees" zijn verhalen in de klas aan het vertellen was van je wereldreis destijds. Geweldig, hoe je dingen opschrijft, ben geboeid door het verhaal en jou belevingen. Hoop dat de overgang naar Kampong Thom mee zal vallen en dat je internet het zal doen.

    Gaan je 2 thaise vrienden ook mee naar Kampong Thom? hoop het voor je kan je tenminste blijven joggen met hun

    Grtz en tot het volgende verslag

    Reinier

  • 22 Juni 2013 - 13:50

    Pascale Nelemaat:

    Geweldig Marcel! Dit pakt niemand je meer af! En dat fiets verhaal! Zie je in gedachten al gaan! Geniet met volle teugen en voorzichtig op de kruising ;-)
    liefs Cal

  • 23 Juni 2013 - 18:02

    Anne:

    Hallo Marcel,

    Weer genoten van je verslag. Het is boeiend om je belevenissen te lezen. Kan me voorstellen dat je je iedere dag weer verbaasd bent over de manier van leven in dit verre land.
    Geniet van iedere dag en veel succes voor de resterende cursus.
    groetjes en tot het volgende verslag,
    Anne

  • 23 Juni 2013 - 22:29

    Karina:

    Hoi Marcel,
    Weer met veel plezier en verbazing je verhaal gelezen en de foto's bekeken.
    Toevallig kreeg ik van de week zo'n filmpje van het verkeer ( funmail ), ik moest ook gelijk aan jou denken.
    Heel veel plezier bij de resterende cursusdagen en doe voorzichtig!
    Groetjes Karina

  • 23 Juni 2013 - 22:43

    Jolanda Van Dijk:

    Jeetje wat een dingen weer meegemaakt. Ik zou alleen al zweten van het verkeer om me heen ;-) Ik hoop dat de verhuizing goed gaat en dat je daar opnieuw je plekje zult vinden. Suc6 verder!!

    Groetjes Jolanda v Dijk

  • 27 Juni 2013 - 13:22

    Dorien:

    Leuk om zo op de hoogte te blijven van al je bezigheden.
    Succes in Kampong Thom! Hier op de Kennedy is vandaag de laatste schooldag voor de vakantie.

    Groetjes,
    Dorien

  • 29 Juni 2013 - 13:21

    Heleen:

    Hoi Marcel,
    Heb net je verslagen gelezen en ervan genoten. Mooie ervaringen die je daar meemaakt.
    Ga je site blijven volgen. Ben benieuwd naar je leven straks in Kampong Thom.
    Succes en geniet ervan!
    Groetjes Heleen

  • 30 Juni 2013 - 09:05

    Lang Lim:

    Hoi Marcel,

    Het is heel spannend om je verhaal te volgen.
    Ik ben benieuwd hoe je in Kampong Thom zal ervaren. 1 ding is zeker , je zult minder last hebben van de uitlaatgassen in vergelijking met Phnom Penh.

    Veel succes in Kampong Thom.

    Li-ha

    Lang

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Het avontuur gaat bijna beginnen......
Om mijn verhaal goed te kunnen begrijpen maak ik eerst een sprongetje van 34 jaar terug in de tijd. Als 23 jarige was ik toen twee jaar werkzaam in het onderwijs geweest en nam ontslag om "alleen" de reis van mijn leven te gaan maken naar ZO Azië. Vooral India trok mij enorm aan. Niet zo slim volgens velen, aangezien ik een vaste baan had en de werkloosheid, net als nu, schrikbarende vormen aangenomen had.
Niet één moment heb ik spijt gehad van dit besluit. Onuitwisbaar zijn de herinneringen die ik aan deze reis overgehouden heb en mijn kijk op de zaken wordt hierdoor nog steeds beïnvloed. Een groot relativeringsver-mogen is er één van. De kennismaking met culturen, die qua materiële zaken veelal veel armer zijn, maar qua innerlijke beschaving soms een aantal treden boven ons staan, hebben mij verrijkt en ik kijk nog steeds met veel plezier op deze reis van 9 maanden terug. Wie de toenmalige wekelijkse verhalen in de Culemborgse Courant gelezen heeft zal begrijpen waarom. Het absolute hoogtepunt was de ontmoeting met moeder Teresa op 5 december 1979, op de avond dat ze op het vliegtuig zou stappen om de Nobelprijs van de Vrede in ontvangst te nemen in Oslo.
Inmiddels zijn we 33 jaar verder en zijn mijn levensomstandigheden totaal anders. Al 30 jaar getrouwd met Ellen en we zijn de (trotse) ouders van 3 kinderen, Martijn, Wouter en Mirjam, die inmiddels het huis uit zijn en zelfstandig hun weg weten te vinden. Toch was al die jaren "het vuurtje van de reis uit het verleden" blijven smeulen. Ellen wist hier van en zij was dan ook totaal niet verrast toen ik anderhalf jaar geleden de open dag van de VSO (Volunteer Service Overseas) ging bezoeken om wat informatie in te winnen over de mogelijkheden die zij konden bieden. Na 35 jaar onderwijs, waarvan 26 jaar als schooldirecteur, leek het mij geweldig om de hier opgebouwde expertise te kunnen toepassen in een land, waar dit toegevoegde waarde zou hebben. Er werd enthousiast op mijn CV gereageerd en langzaam kwam de trein in beweging. Een assessment later, twee driedaagse cursussen van vrijdag tot en met zondag en na een hele berg literatuur tot mij genomen te hebben, hebben we (Ellen en ik) de knoop doorgehakt. Per 4 juni heb ik de placement in Cambodja aanvaard! Met nog 9 andere volunteers, zijn we in 10 districten als "Education Management Adviser" benoemd door Unicef. Hierbij heeft de VSO bemiddeld. Ieder van ons heeft een eigen standplaats in één van de 10 districtshoofdsteden. We zullen een tolk tot onze beschikking krijgen en zullen op deze wijze met onze expertise de onderwijsprojecten van Unicef gaan ondersteunen. Een geweldige uitdaging! Ellen zal hier achterblijven en mij een aantal keren gaan bezoeken.
Uiteraard zijn we niet over één nacht ijs gegaan en we zijn nu op een punt terechtgekomen dat de uitzending wel heel dichtbij komt en best wel spannend is. Tegelijkertijd "trekt" het "onbekende" ook erg aan. Na, vanaf 29 april 1980, onafgebroken in het onderwijs werkzaam te zijn geweest, zal ik per 1 juni (tijdelijk) stoppen. Een toevalligheid is de overeenkomst met de regeerperiode van Koningin Beatrix. Zij begon een dag later en stopte een maand eerder, zodat ik haar "regeertijd" overtroffen heb en ons besluit ook maar koninklijk noem.
Het nawoord van de verslagenreeks van de Culemborgse Courant eindigde ik 33 jaar geleden met de woorden: "Misschien tot een volgende verre reis"............ Deze weblog zal een weergave worden van de belevenissen vanaf 4 juni. Hopelijk maak ik wederom kennis met een cultuur, waar ik veel van kan leren. Het zullen geen wekelijkse verslagen worden, aangezien ik er nu ook bij werk. Ik zal trachten per de 1e van de maand een verslag te plaatsen en ik hoop dat ze net zo onderhoudend zullen zijn als die in de krant. Veelal stond "verwondering" als basis voor een verslag en ik zal jullie hierin trachten mee te nemen Pauw en Witteman zal ik er niet mee halen, maar hoop "de thuisblijvers" ermee te vermaken.
En ben je in de buurt bent..............kom gerust langs...........
Met vriendelijke groet,
Marcel Gerritse.

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2018

Terugblik, 21e bibliotheekoverdracht en .......

16 December 2017

Drijfzand, laatste directeurentrainingen.......

25 November 2017

Opheffing oppositiepartij een feit

03 November 2017

Verbanning grootste oppositiepartij bijna rond,

14 Oktober 2017

Drieluik 3 jaar later, overspoelde POE en tempel..
Marcel

Actief sinds 19 April 2013
Verslag gelezen: 1093
Totaal aantal bezoekers 96014

Voorgaande reizen:

04 Juni 2013 - 15 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: